header

BLOG

 
woensdag 15 juni 2011 - NPOX Lab: Onderzoeksjournalistiek

Onderzoeksjournalistiek: Kansen zien Ún omarmen

blogimg_602936

Op 14 juni was de grote zaal van Beeld & Geluid gevuld met ruim honderd onderzoeksjournalisten. Voor het NPOX Lab: Onderzoeksjournalistiek nodigde NPOX Elena Egawary (BBC) Mark Schapiro (Center for investigative reporting) Marcel Metze (Groene Amsterdammer) Simon Rogers (The Guardian) en Dr. Sheri Fink (ProPublica) uit om hun visie te geven op de toekomst van onderzoeksjournalistiek.

Waarom? Onderzoeksjournalistiek is een van de kerntaken van de Publieke Omroep, maar is -zeker in deze tijden- een kwetsbaar genre. Om onderzoeksjournalisten een extra impuls geven om nog beter te worden in hun vak; organiseerde NPOX een speciaal Lab met inspirerende keynotes in de ochtend en exclusieve workshops voor talentvolle onderzoeksjournalisten in de middag.

Gerard Timmer, directeur Video NPO, opende het Lab met een verwijzing naar een bezoek aan de 60 minutes redactie bij CBS en was duidelijk geïnspireerd. Door de trots die ze hebben vanwege de vele gewonnen Emmy Awards en de uitstraling die dát heeft op CBS als nieuwsorganisatie. Timmer: “De Publieke Omroep heeft een sterke traditie op het gebied van onderzoeksjournalistiek… de ambitie is nu om de uitstraling van onze parels in dit genre te verbreden naar de publieke omroep als geheel.” Hij benadrukt dat het genre voor de Publieke Omroep van groot belang is en blijft. Elke beschikbare euro moet zo effectief mogelijk worden besteed en dat de content relevant is voor het publiek, is belangrijker dan ooit. “We moeten de kansen en de nieuwe tools die voor onderzoeksjournalistiek tot onze beschikking staan zien én omarmen, daar ligt de basis” aldus Timmer.

Maar hoe creëer je die kansen en wat maakt een goed verhaal tot een succes?

Elena Egawary is gespecialiseerd in data journalism. “I’m an investigative journalist, I am a bit of a geek, know how to work with data and I have been teaching journalists how to use Excel to find stories for a number of years now.” Egawary werkt o.a. voor BBC Panorama en BBC Newsnight. Haar boodschap: “Data journalism is about finding new stories, not about nice graphics”. Egawhary gebruikt data als uitganspunt voor research en gaat op zoek naar het verhaal er achter door cijfers te analyseren en gesprekken te voeren met betrokkenen. Twee verhalen waar Egawhary aan meewerkte en die op deze manier tot stand kwamen zijn:  
- Panorama: Baby Peter Connelly
- Panorama: Assault on Justice

Mark Schapiro (Center for Investigative Reporting) loopt al even mee in de wereld van onderzoeksjournalistiek. Schaprio beschrijft de gevolgen van globalisering voor onderzoeksjournalistiek en benadrukt dat internationale samenwerking juist nu belangrijker is dan ooit: “In a world where money and power moves freely across borders we have to understand how this works”.

Het andere punt dat Schapiro graag onder de aandacht brengt is de kracht van crosspromotie. Hij schetst een beeld van het veranderende medialandschap, zijn conclusie: “In this world, different media can collaborate”. Tenslotte bespreekt hij de verantwoordelijke taak van publieke omroepen voor de democratie. Hij verwijst hierbij naar de volgende publicaties:
- Media System, Public Knowledge and Democracy : A Comparative Study
Door: James Curran, Shanto Iyengar, Anker Brink Lund and Inka Salovaara-Moring

 -Cross-National versus Individual-Level Differences in Political Information: A Media Systems Perspective
Door: Shanto Iyengar, James Curran, Anker Brink Lund, Inka Salovaara-Moring, KYU S. Hahn, Sharon Coen

Marcel Metze begeleidt jonge onderzoeksjournalisten van De Groene Amsterdammer Masterclass die begin dit jaar van start ging. Tijdens het Lab ging de presentatrice van de dag, Eva Jinek, hierover met hem in gesprek. Na een oproep in het weekblad meldden ruim 130 mensen zich aan voor de Masterclass onderzoeksjournalistiek, uiteindelijk werden na strenge selectie 8 talenten geselecteerd die 3 á 4 dagen per week in twee groepen werken aan een verhaal. Het eerste verhaal over overheidssteun aan betaald voetbal werd onlangs gepubliceerd.

Waarom deze investering van De Groene Amsterdammer? Metze is van mening dat er in het huidige klimaat nu er steeds minder geld en ruimte is voor onderzoeksjournalistiek juist geïnvesteerd moet worden in de toekomst. “Is this story made for free?” vraagt Jinek… Behalve onkostenvergoeding verdienen de deelnemers niets. De Groene Amsterdammer geeft de deelnemers een kans om onder begeleiding ervaring op te doen met als resultaat de publicatie nieuwe verhalen.

The Guardian is een voorloper op het gebied van data journalism. Het brein achter de kleine afdeling van de Britse nieuwsdienst is Simon Rogers. “Making the numbers make sense” is de opdracht voor data journalisten anno nu aldus Rogers. Duur of moeilijk? Nee, bij The Guardian wordt veel gebruik gemaakt van gratis online tools (zoals Google spreadsheets )die voor iedereen toegankelijk zijn.

De data journalism workflow van The Guardian:


Deel dit bericht via:

 
Lees hier alles over het festival
NPOX11 Festival Blog
Lees hier alles over het festival - NPOX11 Festival Blog
FESTIVAL
NPOX10
FESTIVAL - NPOX10
FESTIVAL
NPOX09
FESTIVAL - NPOX09
FESTIVAL
NPOX08
FESTIVAL - NPOX08
FESTIVAL
NPOX07
FESTIVAL - NPOX07
 

NPOX VANAF NU

 
En verder

NPOX gaat na jaren met inspirerende workshops en festivals verder in een andere vorm, maar nog steeds relevant en inspirerend. Meer weten? Suggesties voor een brainstorm of workshop? Neem contact op.

Vragen of suggesties?
Contact NPOX
Vragen of suggesties? - Contact NPOX

PUBLIEKE OMROEP